lördag 17 november 2012

Bokhylla

Sitter och inväntar en av världshistoriens segaste kamrat så vi sedan kan åka till flera kamrater
Det slog mig ganska snart att vissa saker får man helt enkelt vänta länge på
Till exempel som min med min bokhylla
Det var ett evigt sökande innan jag till slut fann den
Jag sökte konstant på loppisar, second hands och nätet till jag fan den, på Blocket
Jag var då bosatt i Göteborg och hyllan fanns i Uppsala
En redig tur hade det blivit om jag hade hämtat den själv, vilket hade vart komplicerat utan körkort
Men som den sökare jag är med en envishet som heter duga gav jag mej fasen på att ha den
Vilken herrans tur att jag har min mor med familj boendes bara timmen ifrån Uppsala
Snabbt slängde jag mig på luren (jag tror till och med klockan var närmare 12 på natten) till min mor
Smöra, böna och bad om att dom skulle hämta hyllan åt mig
Det krävdes inte så mycket där för att ro den tjänsten i land
Dom åkte och hämta den några dagar senare hos en äldre dam som tydligen var väldigt trevlig
Hon hade haft en till sektion till den men som nu var spårlöst bort, synd 
(jag letar fortfarande efter en till sektion!)
Efter att ha hämtat den fick jag inte hem den till Göteborg på flera månader
Men vilken lycka när jag fick hem den och den fick sin plats i vardagsrummet


Bokhyllan i min gamla lägenhet i Göteborg

Jag söker även information om hyllan
Någon som vet vem som tillverkat den eller någon som har hittat en sektion av denna typ?
Givetvis kan jag ordna bättre bilder, såg att bilden inte blev så detaljrik

2 kommentarer:

  1. Ofta står sådana här sektioner en bit isär och då finns det en skiva emellan dem. Funkar kanske inte på alla. Liknande hyllor har gjorts av många småländska fabriker på 50-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för informationen! Undra om det är i smålands djupa skogar jag ska hålla utkik då.? Har ju funnit en hel drös likvärdiga men inte en sån jag har, då blir det ju även svårt att passa ihop dom.

      Radera